Ο σύντομος δρόμος διαγραφής υποψηφίων διευθυντών από τον τελικό αξιολογικό πίνακα


.


Μια πρόσφατη ‘αθόρυβη’ νομοθετική τροποποίηση του Υπουργού Παιδείας έρχεται με διαδικασίες εξπρές σε σχέση με πριν να αποκλείσει υποψήφιους διευθυντές από την επιλογή στελεχών παρακάμπτοντας πειθαρχικά συμβούλια και αναμονή για τελεσίδικες αποφάσεις. Ονομάζεται ‘απαλλαγή καθηκόντων’.
Ο αποκλεισμός από τη διαδικασία επιλογής στελεχών προϋπόθετε μέχρι πρόσφατα την τελεσίδικη επιβολή σοβαρών ποινών. Σύμφωνα με την παρ. 6 του άρ.17 του ν. 4327/2015:
6. Δεν επιλέγεται ως στέλεχος της εκπαίδευσης εκπαιδευτικός, ο οποίος έχει καταδικαστεί τελεσίδικα για πειθαρχικό παράπτωμα με την ποινή της προσωρινής ή της οριστικής παύσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 109 του Υπαλληλικού Κώδικα (κ.ν. 3528/2007, Α΄ 26)
Επιπλέον του άρθρου 109, σε παύση τίθεται προϊστάμενος σύμφωνα με την παράγραφο 10 του άρθρου 86 του νόμου 3528/2007:
Με απόφαση του οικείου οργάνου ο προϊστάμενος παύεται υποχρεωτικά πριν από τη λήξη της θητείας του, αν συντρέξουν οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) αν καταδικαστεί τελεσιδίκως για τα αναφερόμενα στην περίπτωση α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 8 αδικήματα,
β) αν στερηθεί λόγω καταδίκης τα πολιτικά του δικαιώματα και για όσο χρόνο διαρκεί η στέρηση αυτή,
γ) αν υποβληθεί σε στερητική δικαστική συμπαράσταση (πλήρη ή μερική), σε επικουρική δικαστική συμπαράσταση (πλήρη ή μερική) ή το Δικαστήριο έχει αποφασίσει συνδυασμό των δύο προηγούμενων ρυθμίσεων.

δ) αν τεθεί σε διαθεσιμότητα ή αργία ή του επιβληθεί τελεσίδικα οποιαδήποτε πειθαρχική ποινή ανώτερη του προστίμου αποδοχών τεσσάρων (4) μηνών για οποιοδήποτε πειθαρχικό παράπτωμα μέχρι τη διαγραφή της ποινής κατά το άρθρο 145.
Στην περίπτωση που τα παραπτώματα του ανεπιθύμητου υποψηφίου δεν είναι ικανά να επιφέρουν ποινή παύσης (άρθρα 109 και 86 του ν. 3528) που να ενεργοποιεί το άρθρο 17 του ν. 4327/2015 ώστε να αποκλειστεί ο υποψήφιος διευθυντής από τη διαδικασία, υπάρχει μία νέα οδός .
Σύμφωνα με την παράγραφο 10 του άρθρου 86 του νόμου 3528/2007:
Με απόφαση του οικείου οργάνου κατόπιν σύμφωνης γνώμης … του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, ο προϊστάμενος οργανικής μονάδας απαλλάσσεται από τα καθήκοντά του πριν από τη λήξη της θητείας του για σοβαρό υπηρεσιακό λόγο που αφορά πλημμελή άσκηση των καθηκόντων του.
Τίποτα καινούργιο μέχρι εδώ , μιας και τα παραπάνω ισχύουν από το 2007.
Όμως, στις 4/4/2017 ενόψει των κρίσεων διευθυντών, με την παράγραφο 9 του άρθρου 2 του νόμου 4464/2017 (ΦΕΚ-46 Α/4-4-17) προστίθεται στο άρθρο 86 του ν. 3528/2007 η παράγραφος 15 που ορίζει τα εξής:
15. Δικαίωμα υποβολής αίτησης υποψηφιότητας για επιλογή σε θέση ευθύνης οποιουδήποτε επιπέδου δεν έχει ο προϊστάμενος που απαλλάσσεται από τα καθήκοντά του, σύμφωνα με την παράγραφο 10 του παρόντος άρθρου, πριν από την πάροδο δύο (2) ετών από την απόφαση απαλλαγής του ως προϊσταμένου».
Άρα, ένας διευθυντής σχολικής μονάδας με την κατηγορία της ‘πλημμελούς άσκησης καθηκόντων’ που επιδέχεται πολλές και διαφορετικές ερμηνείες μπορεί να παραπεμφθεί στο οικείο ΑΠΥΣΔΕ. Παρακάμπτεται έτσι το πειθαρχικό συμβούλιο με μέλη μεταξύ άλλων έναν Πρωτοδίκη και έναν Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του κράτους που μπορεί να έχουν διαφορετική άποψη περί πλημμελών καθηκόντων σε σχέση με τον ΔΔΕ που παρέπεμψε τον διευθυντή σχολικής μονάδας. Για τον ΔΔΕ η πλημμελής άσκηση καθηκόντων διευθυντή σχολικής μονάδας π.χ. θα μπορούσε να περιλαμβάνει, σε μια απίθανη ασφαλώς περίπτωση! τη μη στήριξή της υποψηφιότητας του ΔΔΕ στις προηγούμενες κρίσεις με βάση τον αντισυνταγματικό νόμο Μπαλτά –Κουράκη του 2015. Αυτή θα μπορούσε να είναι καμουφλαρισμένη από μια συνηθισμένη, ήσσονος σημασίας και συνεπώς εύκολα διορθώσιμη παρατυπία του ‘αντιδραστικού’ διευθυντή σχολικής μονάδας. Η παρατυπία, με έναν ‘πρόθυμο’ Περιφερειακό Διευθυντή μπορεί εύκολα να καταλήξει σε μια οριακά πλειοψηφική απόφαση γνωμοδότησης του ΑΠΥΣΔΕ υπέρ της απαλλαγής από τα καθήκοντα διευθυντή σχολείου. Τότε, σύμφωνα με την παράγραφο 10 του άρθρου 86 του ν. 3528/2007 ο Περιφερειακός Διευθυντής έχοντας πλέον τη σύμφωνη γνώμη του οικείου συμβουλίου αποφασίζει πολύ απλά, χωρίς μεσολάβηση πειθαρχικού συμβουλίου, την απαλλαγή από τα καθήκοντα του διευθυντή σχολικής μονάδας. Αυτόματα ενεργοποιείται και η προσφάτως νομοθετημένη παρ. 15 του ίδιου άρθρου που αποκλείει τον υποψήφιο από τη διαδικασία επιλογής σε όποιο στάδιο κι αν βρίσκεται αυτή, ακόμα και μια μέρα πριν την έκδοση του τελικού πίνακα.
Η όλη διαδικασία ξεκινώντας από τον εντοπισμό περιπτώσεων άσκησης ‘πλημμελών καθηκόντων’, τη διεξαγωγή ΕΔΕ στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης, την παραπομπή και εξέταση από το ΑΠΥΣΔΕ, και τελικά την απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή για απαλλαγή από τα καθήκοντα διευθυντή σχολικής μονάδας δεν διαρκεί παραπάνω από μερικούς μήνες, και σίγουρα είναι πιο σύντομη από την παραπομπή στο πειθαρχικό, την εν συνεχεία εκδίκαση σε δεύτερο βαθμό και την τελεσιδικία. Προϋποθέτει όμως έναν διευθυντή σχολικής μονάδας που να μην είναι τυπικός στο 100% των αρμοδιοτήτων του , και να του έχει ξεφύγει κάτι. Ποιος όμως είναι τέλειος; Αρκεί λοιπόν αυτό το κάτι, που στη συνέχεια στη συνεδρίαση γνωμοδότησης του ΑΠΥΣΔΕ θα μεγεθυνθεί και θα καταστεί ικανό να στηρίξει απόφαση απαλλαγής καθηκόντων. Έτσι ο ‘αντιδραστικός’ διευθυντής θα απομακρυνθεί από τη θέση του και ταυτόχρονα θα τεθεί εκτός πίνακα για μια πιθανή νέα θητεία. Τελείως νόμιμα και προπάντων ‘ηθικά’. Στο κάτω-κάτω ποιος νοιάζεται;
ΥΓ. Αν κάποιος αιρετός έχει υπόψη του περίπτωση που να ταιριάζει στο υποθετικό παράδειγμα που αναφέρθηκε, ή ακόμα και κάποιος θιγόμενος πρώην διευθυντής σχολικής μονάδας, ας έρθει σε επικοινωνία. Μια συντονισμένη προσπάθεια σίγουρα θα είναι πιο αποτελεσματική.

ΓΕΩΡΓΑΣ ΘΩΜΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: