Πώς γίνεται ενδιαφέρον το μάθημα με μισή κόλλα χαρτί, λίγες ξυλομπογιές, λίγο ppt και μια απλή ιδέα

Μια ιδέα για διαφορετικό ξεκίνημα!

Συχνά, σκέφτομαι, πως ένα διαφορετικό ξεκίνημα της διδασκαλίας μπορεί να σπάσει για λίγο την καθημερινή ρουτίνα.

Μια ιδέα που εφαρμόζω  ανά διαστήματα  έχει σχέση με μια  σύντομη δοκιμασία. Ετοιμάζω 5 ίδιες ερωτήσεις σε μισή κόλλα χαρτί, για κάθε μαθητή και μαθήτρια. Η δουλειά τους είναι να τις διαβάσουν προσεκτικά και να τσεκάρουν τη σωστή απάντηση, να υπογραμμίσουν ή να συμπληρώσουν λέξεις ή φράσεις. Μόνο πέντε ερωτήσεις, γιατί είναι σύντομες και δεν τους κάνουν να δυσανασχετούν. Για τη διαδικασία, τους επισήμανα ότι ένας από τους βασικούς  κανόνες του παιχνιδιού είναι ότι θα πρέπει να χρησιμοποιούν ξυλομπογιά ή μαρκαδόρο κι όχι μολύβι. Θεωρώ ότι αποφεύγω έτσι οποιαδήποτε πιθανή προσπάθεια να σβηστεί και να διορθωθεί εκ των υστέρων μια λάθος απάντηση. Μειώνω τους πιθανούς παράγοντες που μπορούν να δυναμιτίσουν τη διαδικασία…

Τελειώνοντας σε ένα εύλογο χρονικό περιθώριο που έχουν στη διάθεσή τους   (πχ. 5 λεπτά), αφήνουν κάτω μαρκαδόρους και ξυλομπογιές. Τώρα οι απαντήσεις προβάλλονται  σε παρουσίαση (ppt), τις οποίες έχω τονίσει με χρώμα και  κίνηση. Βλέπουν λοιπόν τις σωστές απαντήσεις και τις συγκρίνουν με τις δικές τους. Ένας σύντομος σχολιασμός των σωστών απαντήσεων είναι επωφελής  για όλους. Ακόμη περισσότερο, όταν γίνεται από τους ίδιους τους μαθητές και τις μαθήτριές μου. Τέλος, η δουλειά τους είναι να σημειώσουν στον αριθμητή του κλάσματος, δίπλα στο όνομά τους,  πόσες  από τις  5 απαντήσεις «έπιασαν»…

Διαβάστε επίσης:
Αντλώ τις ερωτήσεις μου απ’ όλα τα διδακτικά αντικείμενα που διδάσκω. Έτσι για παράδειγμα, μπορεί να είναι σχετικές με το μάθημα της Γλώσσας, ερωτήσεις από το μάθημα της Ιστορίας ή της Μελέτης, ένα πρόβλημα μαθηματικών και οι πράξεις που απαιτούνται για τη λύση του και άλλα…

Αλλά τι γίνεται με το ενδιαφέρον των παιδιών; Φαίνεται πως προσέλκυσε το ενδιαφέρον τους-φέτος διδάσκω στην Γ΄ τάξη-αν κρίνω από τις αυθόρμητες αντιδράσεις χαράς. Η δοκιμασία έχει παιγνιώδη μορφή, αναφέρεται σε γνώσεις που έχουν διδαχθεί και νομίζω ότι  μπορεί να προωθήσει την ευγενή άμιλλα.

Σε μια γωνιά της τάξης μας έχω τοποθετήσει τα ονόματά τους. Οι βοηθοί της εβδομάδας μαζεύουν και στη συνέχεια  αποδελτιώνουν τις βαθμολογίες στον αναρτημένο πίνακα. «Οι νικητές», τους  είπα, «θα αναδειχθούν στο μέλλον, μαζεύετε πόντους!», αποφεύγοντας να δώσω έμφαση στην πρωτιά.

Σκέφτομαι, πως οι ιδέες μας δοκιμάζονται καθημερινά στην τάξη… το πόσο επιτυχημένες είναι, μας το δείχνει το χαμόγελο και οι αντιδράσεις των παιδιών…

Δεν υπάρχουν σχόλια: