Δραστηριότητες για μαθητές που θα πάνε στην Α Δημοτικού( Ενημερωτικό υλικό για γονείς)




fresh-education
   Οι προτεινόμενοι τρόποι που ακολουθούν παρακάτω, δείχνουν πώς  μπορεί ο γονέας να βοηθήσει το παιδί του πριν αυτό πάει στο Δημοτικό σχολείο. 


Όλοι αυτοί οι τρόποι/δραστηριότητες έχουν ένα κοινό στοιχείο: Την επαφή του παιδιού με τις διάφορες μορφές που μπορεί να πάρει ο προφορικός και ο γραπτός λόγος στην καθημερινότητα.
Όσο μεγαλύτερη είναι αυτή η επαφή, τόσο αυξάνουν οι πιθανότητες   ανταπόκρισης σε οτιδήποτε νέο γλωσσικά αντιμετωπίσει ο μαθητής στο σχολείο.


Με αυτό τον τρόπο τα "πρότυπα"  γλωσσικών στοιχείων του παιδιού εμπλουτίζονται και εφαρμόζονται, μερικά ή και συνολικά, για αποκωδικοποίηση, και σε άγνωστες γλωσσικές καταστάσεις, όπως θα έλεγε  ο Bourdie.
Τέτοιες άγνωστες γλωσσικές καταστάσεις θα αντιμετωπίσει αρκετές στο σχολείο αφού ως γνωστό προωθεί επεξεργασμένους κώδικες, όπως θα έλεγε ο Bernstein.


Ταυτόχρονα όμως όλοι  αυτοί οι τρόποι πρέπει να είναι συνδεδεμένοι αυθεντικά με την καθημερινή ζωή της οικογένειας και του παιδιού: Ίσως το σημαντικότερο από όλα, αλλά ίσως και το πιο δύσκολο.  


1. Γλωσσικές Δραστηριότητες στην Οικογένεια
 Για την αποτελεσματικότερη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών οι γονείς μπορούν να ασχοληθούν με τις εξής δραστηριότητες σε συνεργασία με τα παιδιά τους.
  • Κάνοντας ένα περίπατο, μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά να υποθέσουν και να ερμηνεύσουν το περιεχόμενο πινακίδων και επιγραφών σε δρόμους και καταστήματα. Με τη βοήθειά σας, μπορούν να βρουν στο περίπτερο την εφημερίδα ή το περιοδικό που αγοράζετε τακτικά, να ξεφυλλίσετε μαζί το έντυπο, να διατυπώσετε υποθέσεις για το περιεχόμενό του, και να διαβάσετε στη συνέχεια τίτλους και λεζάντες.
  • Μπορείτε να ασχοληθείτε από κοινού με απλά κείμενα της καθημερινότητας μέσα στο σπίτι (τηλεφωνικός κατάλογος,, λογαριασμοί, διαφημιστικά φυλλάδια, προσκλήσεις, συσκευασίες τροφίμων κτλ.)
  • Πηγαίνοντας μαζί για ψώνια, μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά να παρατηρήσουν τις ταμπέλες και τα κείμενα στις συσκευασίες και να υποθέσετε το περιεχόμενό τους.
  • Μπορείτε να δημιουργήσετε μαζί με το παιδί απλές συνταγές: Θα μπορούσατε να καταγράψετε μαζί τη λίστα με τα υλικά που θα ψωνίσετε. Πηγαίνετε μαζί στην αγορά με τη λίστα στο χέρι, και ζητάτε από τα παιδιά να βρουν τα προϊόντα, διαγράφοντάς τα ένα-ένα. Εκτελείτε μαζί τη συνταγή, διαβάζοντας τις οδηγίες βήμα-βήμα και πάντα δείχνοντας το κείμενο.
  • Προσπαθήστε να γράψετε με τα παιδιά τις προσκλήσεις για τις γιορτές τους, αφού συζητήσετε ποια είναι τα απαραίτητα στοιχεία στην πρόσκληση (αποστολέας, παραλήπτης, τόπος, ημερομηνία, ώρα).
  • Μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά   να σας αφηγηθούν μια ιστορία που τους αρέσει και να  παρακολουθείτε με προσοχή, χωρίς να διορθώνετε.
  • Μπορείτε καθώς διαβάζετε μαζί κάποιο παραμύθι, να αξιοποιήστε σε πρώτη φάση το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο του βιβλίου. Συζητήστε μαζί και διατυπώσετε υποθέσεις για το περιεχόμενο του βιβλίου με αφορμή την εικονογράφηση του εξωφύλλου και τον τίτλο. Δείτε, διαβάστε το οπισθόφυλλο και συζητήσετε για το περιεχόμενό του. Στη συνέχεια, ξεφυλλίστε μαζί το βιβλίο. Κοιτάξτε τις εικόνες, συζητήστε για το περιεχόμενο, για το συγγραφέα, τον εικονογράφο και τέλος διαβάζετε το βιβλίο. Εσείς διαβάζετε το βιβλίο παραστατικά, δείχνετε τις εικόνες, υποδεικνύετε το κείμενο με το δάχτυλο, σταματάτε σε σημεία δράσης και συζητάτε για την πιθανή συνέχεια της πλοκής. Η ανάγνωση πρέπει να γίνεται ζωηρά αλλά όχι φωνάζοντας. Χωρίς αλλοίωση της φωνής, κάνοντάς την παιδικότερη. Ανάλογα με το περιεχόμενο, να αλλάζει και ο ρυθμός της ανάγνωσης: πιο αργά, πιο γρήγορα όταν η κίνηση επιταχύνεται, με παύσεις για να δημιουργείται μεγαλύτερη ένταση. Ενθαρρύνετε το παιδί να συμμετέχει παράγοντας ήχους: τις φωνές των ζώων, τον ήχο της βροχής κτλ.


                              και  

3. "συμβουλές Σπίτι και ανάγνωση"

Από επιμορφωτική ημερίδα του Κελεσίδη  Ευάγγελου  
Σχολικός Σύμβουλος 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Π.Ε. Χαλκιδικής

Δεν υπάρχουν σχόλια: