Αντισυνταγματική η επιλογή Διευθυντών Σχολείων. Άραγε, το πάθημα θα τους γίνει μάθημα;


του Δημήτρη Νικηφόρου
πρ. Αιρετού εκπροσώπου καθηγητών ΔΕ
Ύστερα από την αναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ., που έκρινε αντισυνταγματική άλλη μία νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, αυτή για την επιλογή των Διευθυντών Σχολείων, άναψαν και πάλι οι συζητήσεις για το πλαίσιο κρίσης και επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης. Στο διάλογο αυτό θέλω κι εγώ να καταθέσω τη δική μου άποψη.
Τον Μάιο του 2015 είχα υποστηρίξει με άρθρο μου ότι το προτεινόμενο από το δίδυμο Μπαλτά-Κουράκη σύστημα επιλογής ήταν αποτέλεσμα ιδεοληψιών, προχειρότητας και ερασιτεχνισμού και ταυτόχρονα υποδήλωνε διάθεση ρεβανσισμού και τιμωρίας των στελεχών που δεν ενέδωσαν στις συνδικαλιστικές πιέσεις για αποχή από τις διαδικασίες αξιολόγησης, επειδή επέλεξαν να μην παραβούν το υπηρεσιακό τους καθήκον.
Αυτός είναι ο λόγος που επιλέχτηκε μεταξύ των άλλων «νεωτερισμών» και η συνδικαλιστικού τύπου μυστική ψηφοφορία από τους συλλόγους διδασκόντων, όπου νόμιζαν ότι είχαν την πλειοψηφία. Άσχετα αν αυτό δεν τους βγήκε τελικά σε καλό, αφού οι εκπαιδευτικοί ανέδειξαν και πάλι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, τους επιλεγέντες με το προηγούμενο πλαίσιο…
Αξιοποιώντας την πολυετή εμπειρία μου από Υπηρεσιακά Συμβούλια και Συμβούλια Επιλογής, είχα εκφράσει τότε την άποψη ότι οι διατάξεις που θέσπιζαν τη μυστική ψηφοφορία και περιόριζαν τον αριθμό των προτιμήσεων στις 2 ή 3 ήταν αντισυνταγματικές, επειδή παραβίαζαν κατάφωρα τις αρχές της ισότητας και της αιτιολόγησης.
Σήμερα, μετά την απόφαση-ράπισμα του ΣτΕ, ο νέος Υπουργός ανακοινώνει: «Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αφού λάβει και μελετήσει την απόφαση, αμέσως μετά θα αναλάβει την αναγκαία νομοθετική πρωτοβουλία ώστε η επιλογή των νέων διευθυντών σχολικών μονάδων να είναι σύμφωνη με την σημερινή απόφαση του ΣτΕ.»
Αυτό σημαίνει ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμη, αφού πρέπει πρώτα να δημοσιευτεί η απόφαση του ΣτΕ, να καταρτιστεί το νομοσχέδιο, να δοθεί προς διαβούλευση, να συζητηθεί στη Βουλή και στη συνέχεια να γίνει η προκήρυξη των θέσεων, η υποβολή των αιτήσεων, η ανακοίνωση των σταθερών μορίων, η πραγματοποίηση των συνεντεύξεων (αυτό αφήνουν να εννοηθεί), η ανακοίνωση των τελικών μορίων κλπ
Δεν μας λέει, όμως, τι πρόκειται να γίνει με τους υπηρετούντες Διευθυντές Εκπαίδευσης, για την επιλογή των οποίων σημαντικότατο ρόλο έπαιξε η μυστική ψηφοφορία του «εκλεκτορικού σώματος» των Διευθυντών και των Υποδιευθυντών, η οποία έχει κριθεί αντισυνταγματική.
Ωστόσο, έχουν φροντίσει να γίνουν γνωστές οι προτεραιότητές τους. Η επιλογή θα γίνει και πάλι με ανάποδη σειρά, αφού θα κριθούν πρώτα οι υποψήφιοι Διευθυντές Σχολείων. Έτσι, οι νυν υπηρετούντες θα υποχρεωθούν, για δεύτερη φορά μέσα σε δύο περίπου χρόνια, να προσέλθουν σε άλλη μια διαδικασία κρίσης και επιλογής. Σε μια διαδικασία το πλαίσιο της οποίας δεν έχει διαμορφωθεί και φυσικά δεν έχει δοθεί για διαβούλευση. Άρα, καλό Καλοκαίρι …
Η πρόταξη της επιλογής των Διευθυντών υποδηλώνει άγνοια βασικών διοικητικών θεμάτων της εκπαίδευσης, αφού είναι προφανές ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα αναγκαστούν να διεκδικήσουν θέση Διευθυντή Σχολείου ακόμα και οι υπηρετούντες Περιφερειακοί Διευθυντές, Διευθυντές Εκπαίδευσης και Σχολικοί Σύμβουλοι. Όλοι αυτοί θα καταλάβουν πιθανότατα μια θέση Διευθυντή σε κάποιο σχολείο, την οποία θα εγκαταλείψουν στη συνέχεια υπέρ των επόμενων στους αξιολογικούς πίνακες που θα καταρτιστούν
Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί τρανή απόδειξη της άγνοιας ή και του οχαδερφισμού των τριών τελευταίων πολιτικών ηγεσιών του Υπουργείου, που εδώ και δύο ολόκληρα χρόνια δεν έχουν καταφέρει ή σκόπιμα παραλείπουν να διαμορφώσουν ένα δικό τους πλαίσιο λειτουργίας και επιλογής των Σχολικών Συμβούλων.
Με βάση τα παραπάνω, καλείται ο Υπουργός Παιδείας να καταθέσει άμεσα προς διάλογο συγκεκριμένη πρόταση, με τη μορφή προσχεδίου νόμου, για τη συνολική επίλυση του προβλήματος που έχει προκύψει και αφορά τα στελέχη της διοίκησης και της καθοδήγησης της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Εξυπακούεται ότι η πρόταση αυτή πρέπει να αξιοποιεί τα θετικά στοιχεία όλων των προηγούμενων πλαισίων, τα οποία αποδείχτηκαν «μιας χρήσεως», δεδομένου ότι, για ευνόητους λόγους, κάθε τέσσερα πάνω-κάτω χρόνια είχαμε νέο πλαίσιο επιλογής Διευθυντών: Ν. 1566/85 και ΠΔ 75/86 - Ν.1824/88 – Ν. 2043/92 – ΠΔ 398/95 – ΠΔ 25/02 – Ν. 3467/06 – Ν. 3848/10 και Ν. 4327/15.
Ρυθμίσεις, για παράδειγμα, που καταργήθηκαν χωρίς περίσκεψη τον Μάιο του 2015, όπως το πιστοποιητικό διοικητικής και καθοδηγητικής επάρκειας, η δομημένη συνέντευξη με θέματα από τράπεζα μελετών περίπτωσης, η μαγνητοφώνηση της διαδικασίας των συνεντεύξεων, η δήλωση των προτιμήσεων των υποψηφίων μετά την ανακοίνωση των τελικών μορίων κλπ, δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνονται σε μια τέτοια πρόταση.
Από την άλλη, διατάξεις που, όπως λέγεται, θα αποκλείουν από τη διαδικασία τους εκπαιδευτικούς που έχουν δύο θητείες σε θέση Διευθυντή ή θα προβλέπουν τη διατύπωση γνώμης από τους συλλόγους των διδασκόντων με φανερή αριθμητική αξιολόγηση (1-10), προφανώς θα έχουν την τύχη αυτών που η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικές, με ό τι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργία των σχολείων.
Έως τότε, το καλύτερο που έχει να κάνει ο κ. Υπουργός είναι να ζητήσει από τη Βουλή να τον εξουσιοδοτήσει για την προσωρινή τοποθέτηση των Διευθυντών Σχολείων στις θέσεις που υπηρετούν σήμερα, μέχρι την επιλογή νέων με το πλαίσιο που θα διαμορφωθεί. Για την αποκατάσταση της  
http://www.alfavita.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια: