Νέες απαιτήσεις στο έργο των εκπαιδευτικών και με διευθυντές μάνατζερ εκπαίδευσης




Νέες απαιτήσεις στο έργο των εκπαιδευτικών και με διευθυντές μάνατζερ εκπαίδευσης

Η πρόσφατη έκθεση της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε  και το υπόμνημα προτάσεων που περιέχει για τη λειτουργία της σχολικής μονάδας, αν εφαρμοστεί, θέλει  το εκπαιδευτικό προσωπικό  καθώς τον Διευθυντή  να αναλαμβάνει νέους ρόλους.

Ένα απόσπασμα της έκθεσης,  που ίσως είναι το πιο ουσιαστικό, για τους νέους ρόλους των εκπαιδευτικών και του διευθυντή είναι το παρακάτω:



Η ενίσχυση της αυτονομίας θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τις περιοχές του εκπαιδευτικού έργου που αποτελούν αντικείμενο της αυτοαξιολόγησης, όπως η διαχείριση των πόρων, οι εκπαιδευτικές διαδικασίες (μέθοδοι διδασκαλίας, παιδαγωγικές πρακτικές, προγράμματα), τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων και ενισχυτικής διδασκαλίας κτλ.

Προτείνεται, λοιπόν, η πολιτεία να διαμορφώνει «πυρηνικά» Προγράμματα Σπουδών (core curriculum), τα οποία θα αντιστοιχούν περίπου στο 75% του διδακτικού χρόνου και θα είναι κοινά για όλα τα σχολεία της χώρας, και το υπόλοιπο 25% να αποφασίζεται σε σχολικό επίπεδο.

Τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας δεν θα πρέπει να σχεδιάζονται κεντρικά και να υλοποιούνται σε ομάδες σχολείων, όπως σήμερα, αλλά να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας.

Οι προδιαγραφές αξιολόγησης των μαθητών θα πρέπει, σε σημαντικό βαθμό, να ρυθμίζονται από τη Σχολική Μονάδα. Σημειώνουμε ότι η περιγραφική αξιολόγηση και η αξιολόγηση μέσω Ατομικού Φακέλου Μαθητή (portfolio), ο οποίος τον συνοδεύει σε όλη τη διάρκεια της σχολικής του πορείας, έχει αρκετά πλεονεκτήματα, όπως αυτά έχουν καταγραφεί στη σύγχρονη βιβλιογραφία και αρθρογραφία.


...... καθίσταται σαφές ότι η επιτυχία του όλου εγχειρήματος της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας εξαρτάται από τον βαθμό στον οποίο έχει επιτευχθεί ο μετασχηματισμός της από διοικητική μονάδα σε επαγγελματικής «κοινότητα μάθησης». Για αυτό, πρέπει να διασφαλισθούν, πρωτίστως, οι διαθέσεις και οι στάσεις των εκπαιδευτικών για ενεργό εμπλοκή τους.


Από την έκθεση βγαίνουν τα εξής συμπεράσματα για τους νέους ρόλους που σύμφωνα με την Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε  πρέπει να έχουν εκπαιδευτικοί και Διευθυντής:

Να εμβαθύνουν σε ζητήματα αυτοαξιολόγησης , παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού και προγραμμάτων ( σύμφωνα με το 25% που προτείνει η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε , εμπλουτισμός αναλυτικού προγράμματος και διδακτικών μεθόδων), διδασκαλίας και αξιολόγησης μαθητών, διδασκαλίας εκπαιδευτικών, σύμφωνα  τουλάχιστον με τους δείκτες της προηγούμενης αυτοαξιολόγησης που δε φαίνεται να αλλάζουν σε μεγάλο βαθμό.

Να επιδιώκουν την επαγγελματική ανάπτυξή τους μέσα από την οργάνωση ενδοσχολικών επιμορφώσεων, συνεργατικών ή και δειγματικών διδασκαλιών  ταυτόχρονα ή με το πέρας του διδακτικού ωραρίου. Eντοπισμός   επιμορφωτικών αναγκών  και  προγραμματισμός επιμορφωτικών δραστηριοτήτων

Νέοι ρόλοι όπως  μέντορας, συντονιστής ειδικότητας και  υπεύθυνος τμήματος  

Να προωθούν την ανάπτυξη   κουλτούρας που  εμπεριέχει συνεργασίες και ανταλλαγή εμπειριών, στοιχεία που  βοηθούν  την προσωπική επαγγελματική ανάπτυξη αλλά και την διαμόρφωση ενός τοπικού εκπαιδευτικού σχεδιασμού

Οι διευθυντές να ανακατανέμουν εξουσίες και αρμοδιότητες μέσα στην ίδια την εκπαιδευτική μονάδα. Κάτι το οποίο όμως δεν έχει καμία σχέση με τη "δημοκρατία"  στη σχολική μονάδα που συζητείται τελευταία αλλά έχει σχέση με την ανάθεση εκπαιδευτικού έργου στους εκπαιδευτικούς σύμφωνα  με τον κανόνα του management: κάνοντας συμμέτοχους τους εκπαιδευτικούς αποδέχονται πιο εύκολα τις αλλαγές που σχεδιάζονται ή προτείνονται.

Αλλαγές στις   διαδικασίες των Σ.Δ:   Συγκεκριμένη πορεία υλοποίησης  αποφάσεων , τακτική λειτουργία και  προετοιμασία  συνεδριάσεων.

Όλα τα παραπάνω σημεία  που αναφέρθηκαν και άλλα που δεν αναφέρθηκαν, αφορούν ένα μεγάλο μέρος της θεματολογίας των σχετικών μεταπτυχιακών προγραμμάτων της οργάνωσης και διοίκησης εκπαιδευτικών μονάδων που διδάσκονται σε διάφορα ελληνικά πανεπιστήμια τις τελευταίες δεκαετίες και στα οποία αναφέρεται πολλές φορές η φράση "διευθυντής μάνατζερ εκπαίδευσης". 

Οι  προτάσεις της έκθεσης της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε  θέλουν έναν τέτοιο διευθυντή και απαιτούν νέους ρόλους από τους εκπαιδευτικούς.

ΔΙΑΒΆΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΆ: 

Οι Αυστραλοί εκπαιδευτικοί κουράστηκαν με την αυτοαξιολόγηση θέλουν να ασχοληθούν με το μάθημα

 fresh-education.blogspot.gr 



Δεν υπάρχουν σχόλια: