Μία άλλη άποψη για τα ζητήματα παιδαγωγικής κατάρτισης εκπαιδευτικών Β/θμιας και Α/θμιας

"Ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα εάν καθιερώναμε ετήσιο ή εξαμηνιαίο πρόγραμμα παιδαγωγικής κατάρτισης για όλους του φοιτητές/τριες Φυσικομαθηματικών, Φιλοσοφικών, κ.α Τμημάτων, με δεδομένες τις περικοπές νέων διορισμών και προσλήψεων; Προφανώς, αδιοριστία καταρτισμένων παιδαγωγών"
Γιώργος Μαυρογιώργος
......Υπάρχουν πολλοί εκπαιδευτικοί που στη διάρκεια των βασικών τους σπουδών φρόντισαν να παρακολουθήσουν από 2-8 μαθήματα. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που με κατατακτήριες εξετάσεις σε Παιδαγωγικά Τμήματα απέκτησαν και δεύτερο πτυχίο. Υπάρχουν, τέλος, οι πτυχιούχοι των ΦΠΨ( αναφέρεται η Φιλοσοφική Σχολή), οι οποίοι, τουλάχιστον , καλύπτουν την παιδαγωγική παράμετρο. Πέρα, από όλα αυτά, υπάρχουν εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν επιμορφωτικά προγράμματα μέσης ή ετήσιας διάρκειας (επανεκπαίδευσης) ή και πολλά επιμορφωτικά σεμινάρια παιδαγωγικού προσανατολισμού και διδακτικών εφαρμογών ή σεμινάρια εισαγωγής εκπαιδευτικών αλλαγών. Έχουμε και το θεσμό των σχολικών συμβούλων , με πολλές πρωτοβουλίες, συνέδρια, ευρωπαϊκά προγράμματα, κ.α. Όλα αυτά προσφέρονταν για κάλυψη αναγκών που δημιουργούσε η βασική εκπαίδευση για ορισμένες κατηγορίες εκπαιδευτικών. Δεν ισχυρίζομαι πως είναι η λύση του προβλήματος όσο προσπαθώ να επισημάνω την αφοριστική διατύπωση ότι «οι εκπαιδευτικοί (δηλαδή όλοι) της δευτεροβάθμιας…που ΠΑΡΗΧΘΗΣΑΝ…ΕΧΟΥΝ ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ ΜΕΓΑΛΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ».
Προφανώς, ο κ. Γενικός , μια και τα αφήνει χωρίς σχολιασμό, έχει την άποψη ότι τα προγράμματα των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής και Νηπιαγωγών έχουν αντιμετωπίσει τα προβλήματα παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης των πτυχιούχων τους! Κάτι θα ξέρει, μια και υπηρετεί σε ένα Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Ηλικίας. Ας μας επιτρέψει, ωστόσο, ο κ. Γενικός να ισχυριστούμε ότι η βασική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η συμβουλευτική υποστήριξη των εκπαιδευτικών, οι συνθήκες εργασίας και οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και οι διαδικασίες εισαγωγής εκπαιδευτικών αλλαγών, σε συνδυασμό με τις διαδικασίες πρόσληψης των εκπαιδευτικών συγκροτούν ένα όλο που απαιτεί συνολική μελέτη, επανεξέταση και επαναδιαπραγμάτευση. Σε όλο αυτό να προσθέσουμε ότι στην περίπτωση των εκπαιδευτικών έχουμε και την προηγούμενη δεκαοχταετή άτυπη μαθητεία στο επάγγελμα. 
Μόνο ένα σοβαρό πρόβλημα θα επισημάνω: Ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα εάν καθιερώναμε ετήσιο ή εξαμηνιαίο πρόγραμμα παιδαγωγικής κατάρτισης για όλους του φοιτητές/τριες Φυσικομαθηματικών, Φιλοσοφικών, κ.α Τμημάτων, με δεδομένες τις περικοπές νέων διορισμών και προσλήψεων; Προφανώς, αδιοριστία καταρτισμένων παιδαγωγών. Η όποια βασική επαγγελματική εκπαίδευση θα ξεπλένονταν στο πλυντήριο της ανεργίας. Ας αφήσουμε το κόστος της επιβάρυνσης από ένα πρόσθετο έτος ή την ενδεχόμενη αναπροσαρμογή των βασικών σπουδών για να χωρέσει το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας.
Τα ΠΡΑΚΤΙΚΑ της Βουλής, συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων με τη συμμετοχή πρώην στελεχών του Υπουργείου Παιδείας, είναι ένα ανθολόγιο από ετερόκλητες, αυθαίρετες και ανεπεξέργαστες αφοριστικές συνταγές εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που γίνονται από κάποιους που, ελέω συσχετισμών παρέας και συγκυρίας , βρέθηκαν σε «θέσεις ευθύνης», με Υπουργούς τη Διαμαντοπούλου, Αρβανιτόπουλο, Μπαλτά. Στα πρακτικά αποτυπώνεται αποκαλυπτικά αυτό που έρχεται και στην Εκπαίδευση: μια απίστευτη ιστορία οπισθοδρόμησης . Είναι η ώρα της Εκπαιδευτικής Αντιμεταρρύθμισης. 

Συνεχίστε την ανάγνωση της τοποθέτησης εδώ  από τον Γ. Μαυρογιώργο

Δεν υπάρχουν σχόλια: