Γ Κουζέλης: Στόχος η αναβάθμιση του Λυκείου και του απολυτηρίου



«Το κείμενο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που κατατέθηκε στη Βουλή είναι
ένα κείμενο γενικών αρχών, το οποίο περιέχει το βασικό πλαίσιο της στρατηγικής, της κατεύθυνσης την οποία προτείνουμε για την Αναμόρφωση του Λυκείου. Υπάρχει, όμως, το πόρισμα της σχετικής Επιτροπής του ΙΕΠ που φτάνει μέχρι και στον τρόπο πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Περιλαμβάνει λεπτομέρειες. Είναι ένα κείμενο που υπερασπιζόμαστε» ξεκαθάρισε ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Γεράσιμος Κουζέλης, απαντώντας σε αναφορές για απόσυρση του πρώτου πορίσματος λόγω αντιδράσεων.
Όπως εξηγεί, μιλώντας στο ΑΜΠΕ, το κείμενο που βρίσκεται στη Βουλή αποτελεί βάση συνεννόησης των κομμάτων. «Λαμβάνει υπόψη τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το Λύκειο -απαξίωση μέσω των φροντιστηρίων με μοναδικό μέλημα την πρόσβαση στα πανεπιστήμια αλλά και μέσω του βομβαρδισμού των μαθητών με πάρα πολλά μαθήματα- όλο το διάλογο για την Παιδεία που έχει προηγηθεί, τη διεθνή εμπειρία, και αποτελεί πρόταση της οποίας το χαρακτηριστικό είναι ότι απαντάει σε δύο θέματα: να δώσει αξία στη σχολική διαδικασία του Λυκείου και να δώσει αξία στο απολυτήριο του Λυκείου».
Παράλληλα, ο Γ.Κουζέλης τονίζει ότι το κείμενο μιλά επίσης, για μείωση των μαθημάτων, πολυκλαδικότητα του λυκείου και αξιοποιεί την «εναλλακτική» εκπαίδευση η οποία βοηθάει το μαθητή να ασχοληθεί με κάτι που του αρέσει.
«Η ανάθεση από το υπουργείο Παιδείας ήταν η πρότασή μας για την αναμόρφωση του Λυκείου. Δεν περιλάμβανε, σε αυτή τη φάση, την πρόταση του ΙΕΠ για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια, αλλά εμείς την έχουμε ετοιμάσει. Έχουμε σκεφτεί υπό ποιους όρους και πώς υλοποιείται αυτό που προτείνουμε» τονίζει ο ίδιος, θέτοντας μια σειρά ερωτημάτων.
«Μια Γ’ Λυκείου με λιγότερα μαθήματα γίνεται; Ναι, γίνεται. Χωρίς να χαθούν εκπαιδευτικοί; Ναι, γίνεται. Χωρίς να χαθούν ώρες μαθημάτων; Ναι, γίνεται. Έχουμε το δυναμικό; Ναι, το έχουμε. Είναι αύριο το πρωί υλοποιήσιμο; Όχι, δεν είναι. Είναι άμεσα, από τη νέα σχολική χρονιά, υλοποιήσιμη η πρόταση για την Α΄ Λυκείου, ενώ, η μετάβαση στη Β’ και τη Γ΄ Λυκείου θα είναι υλοποιήσιμη, αντιστοίχως σε ένα και δύο χρόνια».
Παράλληλα ο ίδιος σπεύδει να σημειώσει, ότι «το ΙΕΠ είναι ο επίσημος φορέας γνωμοδότησης για οτιδήποτε σχεδιάζεται από το υπουργείο Παιδείας. Εμείς, μόνο γνωμοδοτούμε, δεν αποφασίζουμε. Και γνωμοδοτούμε βάση διαδικασιών. Αν ο υπουργός πάρει την ευθύνη μετά τη συζήτηση στη Βουλή και πει ότι πάμε προς ένα τέτοιο λύκειο, εμείς πρέπει να είμαστε έτοιμοι να του απαντήσουμε, πώς γίνεται αυτό. Και είμαστε έτοιμοι».
Οι αλλαγές στο Λύκειο- πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Ο Γ.Κουζέλης περιγράφει με λεπτομέρειες την πρόταση του ΙΕΠ για το Λύκειο και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση:
«Η πρότασή μας για την Α΄ Λυκείου είναι πάρα πολύ κοντά σε ό,τι ισχύει. Δεν ανατρέπουμε την Α΄ Λυκείου. Κάνουμε όμως, κάτι πολύ σημαντικό. Ζητάμε στη διαδικασία του να γίνει όλο το 12χρονο σχολείο υποχρεωτικό, η Α΄ λυκείου άμεσα, να συνδεθεί απολύτως με το Γυμνάσιο.
» Δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνει ένα με το Γυμνάσιο, υπάρχουν εξάλλου, θεσμικές δυσκολίες. Δημιουργούμε ενιαία Α΄ Λυκείου, και για τα Γενικά Λύκεια και για τα ΕΠΑΛ, με έναν πολύ μεγάλο κύριο κορμό μαθημάτων που αποτυπώνει τα χαρακτηριστικά και των δύο λυκείων.
» Επίσης, με πολύ μικρές τροποποιήσεις, τα μαθήματα που χαρακτηρίζουν τα ΕΠΑΛ αλλά και τα μαθήματα που θα μπορούσαν να ενδιαφέρουν τους μαθητές, να είναι δυνατότητες επιλογής. Άρα, κάποιος που θέλει να πάει στη Β΄ Λυκείου σε ένα τεχνικό, επαγγελματικό Λύκειο θα μπορεί να κάνει αυτή την επιλογή κάποιων μαθημάτων που τον ενδιαφέρουν, ήδη από την Α΄Λυκείου».
Η Β’ Λυκείου, όπως εξηγεί ο Γεράσιμος Κουζέλης, σύμφωνα με την πρόταση του ΙΕΠ, κρατάει μικρό κορμό βασικών μαθημάτων που είναι τέσσερα. Πρόκειται για τη Γλώσσα (με βασικό κορμό τα Νέα Ελληνικά και χρήση λογοτεχνικών κειμένων και κειμένων αρχαίας γραμματείας), τα Γενικά Μαθηματικά, τη Γενική Κοινωνική Επιστήμη (ένα μάθημα που θα συνδέει την ιστορία με την πολιτική και κοινωνική επιστήμη), και το Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών. Τα υπόλοιπα μαθήματα πχ τα Θρησκευτικά, η εξειδικευμένη Ιστορία, η Φυσική, είναι μεγάλης έκτασης μαθήματα, τέσσερις ώρες την εβδομάδα, τα οποία τα παιδιά επιλέγουν. Τουλάχιστον τρεις επιλογές ανάλογα με την κατεύθυνση που σκέφτονται, επιθυμούν να ακολουθήσουν. Δεν υπάρχουν μαθήματα μιας ώρας την εβδομάδα.
Ήδη, στο Γυμνάσιο, από του χρόνου, τα μαθήματα θα είναι τουλάχιστον δίωρα.
Ο πρόεδρος του ΙΕΠ υπογραμμίζει ότι «στην ίδια λογική είναι δυνατόν να ενταχθούν και τα ΕΠΑΛ αλλά χρειάζεται προετοιμασία». Επίσης, αναφέρεται σε δυσκολίες που μπορεί να υπάρξουν στην εφαρμογή αυτής της πρότασης στις μικρές κοινότητες όπου «τα σχολεία μπορεί να μην έχουν το δυναμικό να προσφέρουν όλες αυτές τις επιλογές. Όμως, μελετάται ο τρόπος επίλυσης των προβλημάτων».
Η πρόταση του ΙΕΠ για την Γ΄ Λυκείου είναι να υπάρχει ένα υποχρεωτικό μάθημα, η Γλώσσα. «Ο μαθητής στα Γενικά Λύκεια θα επιλέγει άλλα τρία μαθήματα. Και στα ΕΠΑΛ, αν καταφέρουμε να τα συνενώσουμε, μπορεί να επιλέγει άλλα, πιθανότατα 4 μαθήματα. Με τα δύο μαθήματα, από αυτά που επιλέγει ο μαθητής στα ΓΕΛ, θα προσανατολίζεται προς κάποια τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το τέταρτο μάθημα θα μπορεί να είναι κάποιο που τον ενδιαφέρει ή να είναι κάποιο μάθημα που σε συνδυασμό με ένα από τα άλλα δύο μαθήματα, θα του ανοίγει άλλη μια πόρτα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι ενδιαφέρον ότι μπορεί να είναι και τεχνολογικής κατεύθυνσης» τονίζει ο κ Κουζέλης.
Για το Απολυτήριο, ο πρόεδρος του ΙΕΠ λέει ότι ο μαθητής θα το αποκτά «με βάση τις ενδοσχολικές διαδικασίες αξιολόγησης που μπορεί να είναι εργασίες και να μετρούν για περίπου το 80% της βαθμολογίας.
Και για το υπόλοιπο 20%, θα μετράει η αξιολόγηση από πανελλαδικώς εξεταζόμενα τέσσερα μαθήματα, στο τέλος της χρονιάς. Θα εξετάζεται ο μαθητής με διαδικασίες της ίδιας αμεροληψίας όπως οι πανελλήνιες».
Σπεύδει να τονίσει όμως: πως το ΙΕΠ δεν επιθυμεί να γίνει το απολυτήριο κάτι που κάποιοι το παίρνουν και κάποιοι όχι, να γίνει κάτι πολύ δύσκολο, ή να υπάρχει ο κίνδυνος κοινωνικών διακρίσεων, γι αυτό επισημαίνει ότι τα μαθήματα στα οποία θα εξετάζεται ο μαθητής, πέραν της Γλώσσας, θα είναι τα μαθήματα που επιλέγει και το 20% που θα μετρά από τις εξετάσεις για την απόκτησή του «δεν μπορεί να αποκλείσει κόσμο».
Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι απαραίτητο το απολυτήριο αλλά ο Γ.Κουζέλης ξεκαθαρίζει ότι «το Ινστιτούτο δεν πρότεινε ποτέ ένα απολυτήριο με βάση το οποίο, κάποιος θα μπαίνει έτσι στο πανεπιστήμιο.
» Δεν είναι δυνατόν να βασιστεί ένας μαθητής στο 80% του απολυτηρίου – ενδοσχολικές διαδικασίες αξιολόγησης- για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια. Η πρόταση λοιπόν, του ΙΕΠ για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια είναι να μετράει ο βαθμός των πανελλήνια γραπτών εξεταζόμενων μαθημάτων. Υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές, συμπληρωματικές προτάσεις: η εκπόνηση, για παράδειγμα, εκτεταμένων εργασιών που θα αξιολογούνται από πιστοποιημένους εκπαιδευτικούς».
Αναφορικά με τα Θρησκευτικά, ο ίδιος, σημειώνει ότι, σύμφωνα με την πρόταση του ΙΕΠ, θα μπορούσαν να είναι ένα από τα 4ωρα μαθήματα επιλογής στην Β΄ Λυκείου και στη συνέχεια, στη Γ΄ Λυκείου, ένα από τα 6ωρα μαθήματα επιλογής, που είναι κατεύθυνσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ο καθηγητής του ΕΚΠΑ εκτιμά ότι εάν, τελικά, λόγω διαφωνιών, παραμείνουν ένα υποχρεωτικό, μάθημα, μιας ώρας την εβδομάδα, όπως η Γυμναστική, δεν θα του δίνουν αξία οι μαθητές και είναι κρίμα για το μάθημα».
Για το μάθημα της Ιστορίας, ο Γεράσιμος Κουζέλης, αναφέρει ότι είναι το πρώτο μάθημα στο οποίο το ΙΕΠ αναμορφώνει πλήρως το πρόγραμμα σπουδών, ενώ για τις ξένες γλώσσες σημειώνει ότι για τα Αγγλικά ο μαθητής θα παίρνει πιστοποίηση μέχρι την Α΄ Λυκείου, ενώ η δεύτερη ξένη γλώσσα μπορεί να ανήκει στα μαθήματα επιλογής που μπορεί να πάρει κανείς στη συνέχεια.
 Πηγή: ΑΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια: