Τι αλλάζει στα πανεπιστήμια: Με κοινά μαθήματα οι πρωτοετείς



Συλλογικό εισαγωγικό πρώτο έτος για όλους τους φοιτητές προωθεί ο υπουργός Παιδείας και πιο ισχυρά πτυχία κύριας και δευτερεύουσας κατεύθυνσης – Όλο το σχέδιο για το σπάσιμο της δομής των πανεπιστημίων, την κατάργηση των Πανελλαδικών και το Εθνικό Απολυτήριο

Ανατροπή της καθιερωμένης δομής στα ΑΕΙ με συλλογικό πρώτο έτος για όλους φέρνει το σχέδιο του υπουργού Παιδείας Κωνσταντίνου Γαβρόγλου, όπως το αποκαλύπτει ο υπουργός μέσω του «protothema.gr».
Σύμφωνα με το σχέδιο Γαβρόγλου, το πρώτο έτος κάθε τμήματος θα λειτουργεί ως εισαγωγικό και θα αποτελείται κατά περίπου 75% από μαθήματα κοινά για όλη τη σχολή.
Στη συνέχεια οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν μία επιπλέον ειδίκευση, σπουδάζοντας σε δύο επιστημονικά πεδία, ένα πρωτεύον και ένα δευτερεύον, που θα ανήκουν και τα δύο στο ίδιο ευρύτερο γνωστικό πεδίο και που συνήθως θεραπεύονται στην ίδια σχολή», αποκαλύπτει μιλώντας στο «protothema.gr» ο κ. Γαβρόγλου, ταράζοντας τα λιμνάζοντα νερά της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ο κ. Γαβρόγλου κάνει λόγο για γενναία αναμόρφωση του πρώτου έτους των ΑΕΙ εξηγώντας ότι: «Αν επιθυμούμε να διαμορφώσουμε έναν πραγματικά νέο τρόπο πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα πρέπει να προχωρήσουμε παράλληλα και σε μια γενναία αναμόρφωση του πρώτου έτους των πανεπιστημίων. Επεξεργαζόμαστε ένα σχέδιο που θα επιτρέπει στους φοιτητές να μη δεσμεύονται απόλυτα από το τμήμα στο οποίο εισήχθησαν, αλλά που θα τους δίνει την ευελιξία να αλλάζουν ή να προσαρμόζουν τις επιλογές τους στην πορεία.
Σύμφωνα με το σχέδιο, το πρώτο έτος όλων των τμημάτων θα λειτουργεί ως εισαγωγικό, ενώ στη συνέχεια οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να μπορούν να επιλέγουν μία επιπλέον ειδίκευση. Το καθεστώς ισχύει σε πανεπιστήμια του εξωτερικού και η εφαρμογή του στην Ελλάδα θα μπορούσε να δώσει επαγγελματική, επιστημονική και ακαδημαϊκή διέξοδο σε χιλιάδες φοιτητές οι οποίοι ενδιαφέρονται να διευρύνουν τον γνωστικό τους ορίζοντα».
Το σχέδιο του υπουργού σπάει την κλασική δομή των ακαδημαϊκών χρόνων, και όπως εξηγεί ο ίδιος, ο πτυχιούχος εν μέσω κρίσης θα αποκτά στο τέλος των σπουδών του επιπλέον προσόντα χωρίς να ξοδέψει περισσότερα χρήματα ή σπαταλώντας χρόνο από την έξοδό του στην αγορά εργασίας. Ο υπουργός συνεχίζει δίνοντας ένα παράδειγμα για τον φοιτητή του μέλλοντος: «Θα μπορεί να σπουδάζει Πολιτική Οικονομία και να κάνει και κάποια ειδίκευση στην Οικονομία».
Περιγράφοντας το νέο σύστημα ο υπουργός επισημαίνει ότι η επιλογή για τη μετέπειτα ειδίκευση θα γίνεται με ένα σύστημα που θα βασίζεται στη βαθμολογία σε συνδυασμό με τις προσφερόμενες θέσεις, αλλάζοντας στην ουσία την όλη φιλοσοφία του πανεπιστημίου μέχρι στιγμής, μετατοπίζοντας και το βάρος της επιλογής.
Στόχος του νέου συστήματος είναι να ενοποιήσει τα μαθήματα στο πρώτο εξάμηνο των πανεπιστημίων. Οι φοιτητές στο Χημικό και το Φυσικό, για παράδειγμα, θα παρακολουθούν κοινά μαθήματα και μετά θα αποφασίζουν ποιον επιστημονικό κλάδο θα ακολουθήσουν. Οι υποψήφιοι φοιτητές δεν θα εισάγονται σε σχολή αλλά σε πανεπιστήμιο, επιλέγοντας από μία λίστα μαθημάτων και κερδίζοντας πόντους, προκειμένου να καταλήγουν στην τελική απόφαση σε μεγαλύτερη ηλικία.
Στην περίπτωση που στα τέσσερα χρόνια επιλέξουν έναν (μικρό) αριθμό ομοειδών μαθημάτων, το πτυχίο τους αποκτά «κύρια» ή «δευτερεύουσα κατεύθυνση» (major/minor) στην ειδικότητα που θα έχουν επιλέξει, με στόχο να έχουν μία μεγαλύτερη γκάμα γνωστικών αντικειμένων
 Ισμήνη Χαραλαμποπούλου


Μέσω  blogs.sch.gr/gymvouli

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αρχείο Δημοσιεύσεων