Ένα ‘διαφορετικό’ νηπιαγωγείο

  


 pigipaideias.wordpress.com
Πόσο διαφορετικός θα ήταν ο κόσμος μας αν η εκπαίδευση άλλαζε άρδην;
 Μην μου πείτε ότι δεν έχει περάσει αυτή η σκέψη από το μυαλό σας! Σίγουρα όλοι αρκετές φορές έχουμε σκεφτεί ότι δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την εκπαίδευση στη χώρα μας. Όχι από τους νηπιαγωγούς, τους δασκάλους και τους καθηγητές –εντάξει δεν είναι όλοι τέλειοι, αλλά σε γενικές γραμμές έχουμε καλό υλικό – αλλά από τις εγκαταστάσεις και τη γενικότερη εικόνα του εκπαιδευτικού συστήματος.
Σκεπτόμενη λοιπόν αυτό, έψαχνα στο διαδίκτυο για εναλλακτικές λύσεις στην εκπαίδευση. Και ξαφνικά είδα το φως το αληθινό… ω ναι το είδα και εντυπωσιάστηκα! Ένα νηπιαγωγείο (για να είμαι ακριβής δέχεται παιδιά από 2 έως 6 χρονών, οπότε το λες παιδικό σταθμό και νηπιαγωγείο) τόσο διαφορετικό από αυτά που έχουμε συνηθίσει που αρχικά θεώρησα ότι διάβασα λάθος.
Το σχολείο λειτουργεί με βάση το Μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης και βρίσκεται σ’ ένα προάστιο στο Τόκιο της Ιαπωνίας. Είναι το μεγαλύτερο του είδους του και το πιο πολυσυζητημένο λόγω της διαφορετικότητάς του. Είναι πολύ όμορφο εξωτερικά και ο χώρος του είναι διαμορφωμένος έτσι ώστε να είναι απολύτως φιλικός για τα παιδιά.
Δεν είναι αυτό που περιμένεις να δεις έχοντας στο μυαλό σου τα ελληνικά σχολεία. Το σχήμα του είναι οβάλ και μοιάζει με ντόνατς. Στην οροφή του κτιρίου τα παιδιά μπορούν να κινηθούν, να εξερευνήσουν και φυσικά να παίξουν. Στη μέση υπάρχει άπειρος χώρος με πράσινο όπου και εκεί ασχολούνται με δραστηριότητες. Το σχολείο έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνει την εντύπωση ενός κτιρίου χωρίς τοίχους. Όλα έχουν συνδυαστεί μεταξύ τους τέλεια για να υπάρχει διάδραση οπουδήποτε. Φτιάχτηκε έτσι για να μπορούν τα παιδιά να χαίρονται και να ανακαλύπτουν κάθε γωνιά του.
Δεν υπάρχουν τοίχοι ανάμεσα στις τάξεις έτσι ο θόρυβος και οι φωνούλες ακούγονται παντού. Θεωρούν ότι είναι σημαντικό να συμβαίνει αυτό όπως και τα παιδιά να κοιτούν από τους φεγγίτες της οροφής για να δουν τι συμβαίνει μέσα στο σχολείο ή να βρουν τους φίλους τους. Είναι άλλωστε γνώρισμα της μοντεσσοριανής εκπαίδευσης, το παιδί να μαθαίνει να αυτοπειθαρχεί και να συνεργάζεται με τους γύρω του.
Στο χώρο που χτίστηκε το σχολείο υπήρχαν δέντρα. Επειδή δεν ήθελαν να τα κόψουν προσάρμοσαν το σχέδιό τους και έτσι κράτησαν τα δέντρα χρησιμοποιώντας τα στην ουσία μέσα στην κατασκευή τους. Έβαλαν λοιπόν κάποια δίχτυα γύρω τους για να αποφευχθούν τυχόν ατυχήματα κι έδωσαν στα παιδιά άλλον έναν λόγο για να παίξουν! Το 2011 έχτισαν ακόμη ένα κτίριο στο σχολείο με δύο τάξεις και επιπλέον χώρους παιχνιδιού. Γύρω από το δέντρο που υπήρχε εκεί έβαλαν σίδερα και έφτιαξαν σκάλες για να ανεβαίνουν στο πιο πάνω επίπεδο. Το πιο ωραίο όμως εδώ είναι το γεγονός ότι επιτρέπεται στα παιδιά να σκαρφαλώσουν στο δέντρο και να πάνε στην τάξη τους αντί να πάνε από τις σκάλες. Η διεύθυνση του σχολείου εδώ δεν απαγορεύει στα παιδιά να το κάνουν αυτό. Αντιθέτως τα ενθαρρύνει γιατί πιστεύει ότι τα παιδιά γνωρίζουν τα όριά τους και ότι θα σταματήσουν από μόνα τους όταν νιώσουν ότι δεν μπορούν να συνεχίσουν.
Κάθε μήνα αλλάζουν τη διαρρύθμιση των τάξεων. Και αυτό το κάνουν τα παιδιά μόνα τους παίζοντας και με μια μικρή βοήθεια από τους δασκάλους. Μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν όλα αυτά που μπορεί να συμβούν στην ζωή τους σε πραγματικό χρόνο. Για παράδειγμα η Ιαπωνία είναι η πρώτη από τις πιο σεισμογενείς χώρες του κόσμου. Έτσι λοιπόν τα παιδιά κάνουν συχνά ασκήσεις σεισμού και έχουν κάτω από τα τραπεζάκια τους βαμβακερά καπέλα και τα φορούν για να προστατεύσουν τα κεφάλια τους σε περίπτωση που πέσουν πράγματα πάνω τους.
Αυτά και πολλά άλλα συμβαίνουν στην άλλη άκρη του πλανήτη και βοηθούν τους μικρούς Γιαπωνέζους να αναπτυχθούν από μόνοι τους και να έχουν πίστη και σεβασμό στις ικανότητές τους. Αρχικά στη σχολική ζωή και μετέπειτα στην κοινωνία. Ίσως λοιπόν αν υπήρχε η ευκαιρία να αλλάξουν και τα δικά μας σχολεία να γίνουν τα πράγματα καλύτερα. Όσο ζούμε ελπίζουμε…!
Ειρήνη Κεμερλή
http://www.e-paideia.org/content/inside-worlds-best-kindergarten
https://educationinjapan.wordpress.com/2010/04/06/fuji-kindergarten-japans-most-beautiful-kindergarten/
https://www.youtube.com/watch?v=J5jwEyDaR-0

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μεθοδολογία, πολιτικές, πρακτικές επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης του εκπαιδευτικού

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας(Γυμνάσιο)

Αρχείο Δημοσιεύσεων