Ιδέες για τη διόρθωση των μαθητικών εκθέσεων


  

ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
 http://blogs.sch.gr/dstefanou/author/dstefanou/
Αντιγράφω από την εξής ιστοσελίδα: http://thecornerstoneforteachers.com κάποιες συμβουλές για την διόρθωση των μαθητικών γραπτών δοκιμίων, τις οποίες βρήκα ενδιαφέρουσες.
«Το να βαθμολογείς εκθέσεις και ιστορίες μαθητών μπορεί να είναι πάρα πολύ χρονοβόρο. Εδώ δίνονται κάποιες ιδέες για το πώς να διορθώνεις γρηγορότερα και ευκολότερα (και κάνοντας την εμπειρία αυτή πιο ουσιώδη για τους μαθητές):
1.      Μην διορθώνεις κάθε λάθος που συναντάς. Σίγουρα θέλουμε οι μαθητές να γνωρίζουν τα λάθη τους. Το να τα δείχνουμε όλα, όμως, με τη μία μπορεί να είναι κουραστικό και αποθαρρυντικό για τα παιδιά. Και ας μην αναφέρουμε το γεγονός ότι παίρνει πάρα πολύ χρόνο στον καθηγητή να το κάνει! Είναι πολύ πιο ουσιώδες για τον καθηγητή και τον μαθητή όταν εστιάζεις σε ένα ή δύο θέματα σε κάθε έκθεση.
2.     Χρησιμοποίησε μία επικεφαλίδα για να διορθώσεις το γραπτό ενός μαθητή σε ένα μόνο κριτήριο. Αν σου επιτρέπεται διόρθωσε  στο γραπτό τα λάθη που αφορούν αυτό που διδάσκεις εκείνη την περίοδο. Φωτοτύπησα ένα φύλλο για κάθε από τα έξι χαρακτηριστικά και εγραψα πάνω ¨Αυτή η εργασία βαθμολογήθηκε με βάση μόνο το ___¨ και συμπλήρωνα το όνομα του χαρακτηριστικού. Όταν οι μαθητές έπαιρναν τις εκθέσεις τους σύρραπταν το φύλλο με την εργασία τους.  Όταν διάβαζα τις εκθέσεις εστίαζα στα κριτήρια που ήταν γραμμένα στο φύλλο και κύκλωνα την κατάλληλη βαθμολογία. Το μόνο που είχα στη συνέχεια να κάνω ήταν να γράψω κάποια σχόλια. Οι γονείς και οι μαθητές γνώριζαν καθαρά τα κριτήρια της βαθμολογίας και εγώ μπορούσα να βαθμολογώ πολύ γρηγορότερα, γιατί δεν πνιγόμουν αναλύοντας κάθε χαρακτηριστικό του γραπτού λόγου.

3.     Κάνε τη διόρθωση μέσω μιας διαδικασίας συνεργασίας και όχι καθοδήγησης από τον καθηγητή. Το να διορθώνεις τις εργασίες τον μαθητών δεν είναι συνήθως η καλύτερη αξιοποίηση του χρόνου σου: τα παιδιά δεν μαθαίνουν πολύ όταν τους δίνονται έτοιμες οι διορθώσεις για τις εργασίες τους. Αντί γι’ αυτό, δίδαξε τους μαθητές πώς να εργάζονται μαζί, για να διορθώσουν και να βοηθήσουν ο ένας τον άλλο να βελτιώσουν το γραπτό τους λόγο.  Οι καταλόγοι επεξεργασίας Peer [Peer editing checklists] είναι ένα πολύ καλό εργαλείο.! Μπορείς επίσης να κάνεις τη διαδικασία διόρθωσης σε μικρά μαθήματα: οι μαθητές θα πάρουν πολλά περισσότερα από τη διαδικασία αυτή όταν ολοκληρώνεται με την καθοδήγησή σου, θα είναι πολύ λιγότερες οι πιθανότητες να κάνουν ξανά τα ίδια λάθη.
4.     Επισήμανε τα λάθη πάνω σε ξεχωριστά χαρτιά και όχι πάνω στην εργασία των μαθητών.  Αν και κάποιους μαθητές δεν τους νοιάζει, για άλλους μπορεί να είναι πολύ λυπητερό όταν δουν το γραπτό τους στο οποίο έχουν βάλει την ψυχή τους να είναι γεμάτο με κόκκινες σημειώσεις. Το να γράψεις  σημειώσεις σε ένα ξεχωριστό χαρτί σου δίνει την δυνατότητα να κάνεις εποικοδομητική κριτική, δείχνοντας παράλληλα σεβασμό στη δουλειά του μαθητή και αφήνοντας άθικτο το γραπτό. Αυτό επιβεβαιώνει, επίσης, στους γονείς ότι δίνεις προσοχή στο γραπτό του μαθητή και κάνεις χρήσιμα σχόλια, παρά το γεγονός ότι δεν επισημάνεις κάθε ορθογραφικό λάθος και κάθε λάθος κόμμα.  Αν χρησιμοποιήσεις το χαρτί με τα κριτήρια, στο οποίο αναφέρθηκα νωρίτερα, μπορείς να γράφεις τις παρατηρήσεις μόνο σε αυτό.
5.     Κάνε τις παρατηρήσεις προφορικά σε συναντήσεις με τους μαθητές για τη διαδικασία της διόρθωσης. Κάνε ένα πρόγραμμα και συνάντησε δύο με πέντε μαθητές κάθε μέρα, ενώ το υπόλοιπο της τάξης γράφει χωριστά ή με συνεργασία. Είναι πολύ πιο γρήγορο (και ουσιώδες) να μιλάς για το γραπτό ενός μαθητή, παρά να γράφεις όλη την κριτική σου πάνω στο γραπτό.
6.     Βάλε τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν το Google Drive για την έκθεση. Το Google Docs είναι ένα εργαλείο που σου δίνει την δυνατότητα να έχεις πρόσβαση στα γραπτά των μαθητών μόνο με την σύνδεσή σου στο Google. Ο κάθε συνεργάτης στο Google Doc μπορεί να χρησιμοποιήσει διαφορετικό χρώμα για τη δουλειά του πάνω στην εργασία του συμμαθητή του, έτσι ώστε να είναι εύκολο να ξεχωρίσεις τι έγραψε ο μαθητής, τι πρόσθεσε ο συνεργάτης του και τι διόρθωσε ο καθηγητής. Εδώ δίνονται κάποιες ιστοσελίδες σχετικά με το πρόγραμμα: Grading papers with Google Docs made easyHow Google Docs supports collaboration in the writing process, και Using Google Docs to improve student writing.
7.     Πάρεχε έναν συνδυασμό των θετικών και των αρνητικών του γραπτού του μαθητή: μια αρχική θετική παρατήρηση για κάτι το οποίο το παιδί έχει κάνει καλά, μία πρόταση βελτίωσης και στη συνέχεια άλλη μία θετική παρατήρηση. Καταλαβαίνω ότι μπορεί να είναι δύσκολο και χρονοβόρο να σκέφτεσαι ειλικρινά και ενθαρρυντικά σχόλια γι’ αυτό δημιούργησα ένα αρχείο PDF με 21 σελίδες για Χρήσιμα σχόλια για τα γραπτά μαθητών. Περιλαμβάνει εκατοντάδες προτάσεις για σχόλια που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για μια εποικοδομητική κριτική. Τα σχόλια αυτά μπορούν επίσης να σε καθοδηγήσουν σε συζητήσεις κατά τη διάρκεια συζητήσεων για το γραπτό λόγο και να περιγράψεις το γραπτό λόγο ενός μαθητή σε αναφορές προόδου  ή σε συζητήσεις με τους γονείς.»

Δεν υπάρχουν σχόλια: