"Το μάθημα άρχισε". Πώς κινητοποιούνται οι μαθητές χωρίς να το καταλάβουν;

photo από brefoteacher.gr

 

Εισαγωγή: fresh-education

Χρήσιμες  και πρακτικές συμβουλές για  τη σχολική τάξη διαβάσαμε στο blog του Σχ. Συμβούλου ΠΕ 04 κ. Τσαούση Δημήτρη. Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίσαμε τη συμβουλή του για το πώς πρέπει να αρχίζει ο εκπαιδευτικός το μάθημα για να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των μαθητών του.  Πραγματικά ίσως η πιο δύσκολη στιγμή της διδασκαλίας!

"Βγάλτε τα βιβλία", "ποιος θα διαβάσει την εργασία που είχαμε " ή "ποιος θα πει μάθημα", είναι μερικές φράσεις που δε θα αρέσουν στους μαθητές γιατί "προσγειώνονται" απότομα στην πραγματικότητα του μαθήματος. 

Η  συμβουλή όμως " έντεχνα να περάσουμε στο μάθημα", που θα διαβάσετε στο κείμενο του σχολικού συμβούλου που ακολουθεί , πόσο εύκολα γίνεται πραγματικότητα;   

Στη συνέχεια ακολουθεί  μια τέτοια διδασκαλία , ενεργοποίησης των μαθητών, στο μάθημα των γαλλικών, με τον Ολυμπιακό τον Παναθηναικό και μια Γαλλίδα συμμαθήτρια που διαβάσαμε στο     gallika.net

 

Τσαούσης Δημήτρης Σχ. Σύμβουλος ΠΕ 04, http://users.sch.gr/dtsaousis/

Εισαγωγή στη διδασκαλία




Όταν οι μαθητές μας έρχονται στην τάξη, κουβαλούν μαζί τους διάφορα προβλήματα από τις προηγούμενες ώρες ή και ημέρες. Αν αρχίσουμε αμέσως το μάθημα, εμείς θα κάνουμε μάθημα και οι μαθητές μας θα είναι στα προβλήματά τους που τους απασχολούν. Πρέπει να σκεφτούμε κάτι σχετικό ή άσχετο με το μάθημα, κάτι επίκαιρο που να κεντρίσει όμως το ενδιαφέρον των μαθητών και έντεχνα να περάσουμε στο μάθημα αφού έχουμε κερδίσει την προσοχή τους. Με την εξάσκησή μας στο τέλος θα καταφέρουμε να μη αντιλαμβάνονται οι μαθητές μας το πέρασμά μας από την προκαταρτική εισαγωγή στο κυρίως μάθημα.
Αν πετύχουμε μέχρις εδώ, έχουμε την τάξη σε συντονισμό μαζί μας. Οι μαθητές μας είναι έτοιμοι να δεχθούν το καινούριο αντικείμενο που έχουμε προγραμματίσει να διδάξουμε. Αν όχι, το μάθημα που θα κάνουμε δεν θα είναι διδασκαλία αλλά μια διάλεξη και ο καθένας θα καταλάβει αυτά που θέλει, αν θέλει. 
Διαβάστε παρακάτω τις άλλες συμβουλές όπως: προετοιμασία εκπαιδευτικού, σκηνοθεσία και άλλες 





  Athina Varsamidou,
   gallika.net
Μια καθηγήτρια γαλλικών ενεργοποιεί τους μαθητές  στο μάθημά της
Ας μην αρχίσουμε γράφοντας κανόνες στον πίνακα (π.χ για το σχηματισμό του θηλυκού) ή κλίνοντας τα ρήματα « avoir » & « être », ας μην τους βάλουμε ορθογραφία τα ανώμαλα ρήματα για την επόμενη φορά ! Ας ξεκινήσουμε ευχάριστα, εμπλέκοντας όλους τους μαθητές στη διαδικασία του μαθήματος. Εγώ επιμένω να ξεκινώ με προφορικούς διαλόγους και θέτω ως στόχο τη συμμετοχή όλων. Μπορούμε να αρχίσουμε, κάνοντας πρώτα μια σύντομη δική μας παρουσίαση :
- Bonjour, je m’appelle Athéna, je suis grecque, je parle grec, français et anglais, j’habite à Thessalonique, j’ai un frère, Antoine, j’aime le foot et je suis Panathinaϊkos !
Δεν χρειάζεται να πούμε περισσότερα, γιατί στο άκουσμα της ομάδας, όλα τα αγόρια, καταρχήν, σηκώνουν χέρι. Ειδικά αν έχουμε αθλητικό τμήμα, είναι ό,τι καλύτερο για να πάρουν το λόγο ! Έτσι, ενθουσιάζονται, θέλουν όλοι να μιλήσουν και να παρουσιαστούν. Βέβαια, γίνεται ένας μικρός χαμός με τις ομάδες, επειδή εγώ πάντα επεμβαίνω και τους λέω για παράδειγμα :
- Paok ? Ah ! Non ! Moi, je déteste Paok !
ou encore
- Olympiakos ? Inadmissible !!!
Στον πρώτο-η που θα μιλήσει, τον βοηθάμε να θυμηθεί με ποια σειρά θα τα πει, αλλά και με άλλη σειρά να τα πει δεν πειράζει, αρκεί να δώσει όλες τις πληροφορίες (se présenter, dire l’âge, la nationalité, les langues, où il habite, parler de sa famille, exprimer ses goûts). Αυτό που σίγουρα δεν θα ξεχάσουν είναι η ομάδα τους ! Μπορούμε επίσης να τους χωρίσουμε σε ομάδες (δύο ατόμων, όπως κάθονται στα θρανία τους, για να μην κάνουν φασαρία) και να τους ζητήσουμε να κάνουν διάλογο μεταξύ τους. Ή να κάνουμε εμείς σύντομους διαλόγους « αναγνώρισης » με όλους τους μαθητές. Το σημαντικό είναι πως δε χρειάζεται να γράφουν, μόνο να επικοινωνούν προφορικά !
Εναλλακτικά, μπορούμε να κάνουμε κάτι πολύ διασκεδαστικό, που θα τους φανεί σαν παιχνίδι, θα το χαρούν πραγματικά πολύ, αλλά πάνω από όλα θα μιλήσουν στα γαλλικά, μέσα σε μια αυθεντική περίσταση : Τους λέω, λοιπόν, (ειδικά αν είναι τμήμα που δεν το είχα την προηγούμενη χρονιά και θέλω να τους γνωρίσω) πως είμαι μια Γαλλίδα συμμαθήτρια τους, καινούργια στην τάξη και στην πόλη (ή στο χωριό, ανάλογα που βρισκόμαστε), και δεν ξέρω λέξη στα ελληνικά ! Με χιούμορ βέβαια τους λέω : « Εντάξει, είμαι λίγο μεγάλη για να είμαι συμμαθήτριά σας, αλλά δεν έχει σημασία, οι γυναίκες εξάλλου, δεν έχουν ηλικία, έτσι δεν είναι ; ». Τους τονίζω πως από τη στιγμή που θα ξεκινήσουμε δεν θα πούμε τίποτα στα ελληνικά, γιατί εγώ δεν ξέρω καθόλου !
Έτσι αυτοπαρουσιάζομαι, λέγοντας για παράδειγμα :
- Bonjour, je m’appelle Isabelle, je suis française, je suis de Paris, mais je n’habite pas à Paris…J’habite à Thessalonique/à Ptolemaida/à Kozani, (ανάλογα που βρισκόμαστε) mon père travaille ici, il est architecte, j’ai 14 ans. Ma famille est assez grande, mon frère Nicolas a 6 ans, ma sœur, Sophie a 12 ans, mes parents et…moi ! J’aime le cinéma et la musique. Le roller, c’est ma passion ! Je déteste la moto !

Διαβάστε εδώ τη συνέχεια της διδασκαλίας

Δεν υπάρχουν σχόλια: