28/5/16

Από τον "τοίχο" του facebook στη σχολική τάξη.Μια πρωτότυπη διδακτική πρόταση.

 
 fresh-education
Διαβάσαμε μια ενδιαφέρουσα  διδακτική προσέγγιση που βασίστηκε στη συλλογή γλωσσικών στοιχείων από τους προσωπικούς "τοίχους"  μαθητών Γυμνασίου στην Ελλάδα, οι οποίοι συμμετείχαν σε έρευνα στο facebook.
Το λεξιλόγιο των νέων στο facebook γίνεται ευκαιρία   και πρόταση διδασκαλίας με  πρωτότυπες ασκήσεις στη σχολική τάξη.

 (στη  δημοσίευση αναφέρονται οι τρόποι προστασίας των προσωπικών δεδομένων των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνα)

Πρόκειται για μια παρουσίαση έρευνας και διδακτικής πρότασης του  Christopher Lees με τίτλο:
"Από τον «τοίχο» του Facebook στη σχολική τάξη: Η χρήση υποκοριστικών και μεγεθυντικών στις ψηφιακές γλωσσικές πρακτικές μαθητών/τριών γυμνασίου και προτάσεις για τη διδασκαλία τους

Ο Christopher Lees  στην εργασία του αναφέρει ότι:

"...η διδακτική αξιοποίηση δειγμάτων από τη γλώσσα των μαθητών/τριών μπορεί να προσφέρει ένα οικείο και κατάλληλο πλαίσιο, ώστε να κατανοηθεί καλύτερα η γλωσσική
ποικιλότητα και οι λειτουργίες της γλώσσας τόσο σε επίσημες όσο και σε ανεπίσημες
περιστάσεις χρήσης, όπως είναι η επικοινωνία μεταξύ φίλων στο Facebook".


Στα συμπεράσματα της εργασίας του  καταλήγει  ως εξής: 

"..προσπάθησα  να δείξω με ποιους τρόπους θα μπορούσε να αναλύεται και να συζητείται ένα γλωσσικό φαινόμενο όπως αυτό των υποκοριστικών και των μεγεθυντικών στο πλαίσιο της ψηφιακής προφορικότητας, έτσι ώστε το σχολείο, ανταποκρινόμενο στις προκλήσεις του διαδικτύου, να γεφυρώνει τον δικό του λόγο, που συχνά πριμοδοτεί υπερβολικά τη γραπτή πρότυπη ποικιλία σε βάρος του αυθεντικού προφορικού λόγου και της προφορικότητας των κοινωνικών μέσων που αποτελεί όμως γλωσσικό γεγονός για πολλούς ελληνόφωνους/ες χρήστες/τριες της κάθε ηλικίας αλλά ειδικά των εφήβων. 

Η συγκεριμένη εργασία, μαζί με άλλες πολύ ενδιαφέρουσες  διδακτικές προτάσεις στη γλώσσα,  περιλαμβάνονται στο βιβλίο των Αναστασία Γ. Στάμου, Περικλής Πολίτης, Αργύρης Αρχάκη :
"Γλωσσική ποικιλότητα και κριτικοί γραμματισμοί στον λόγο της μαζικής
κουλτούρας:Εκπαιδευτικές προτάσεις για το γλωσσικό μάθημα"


Το συγκεριμένο βιβλίο περιλαμβάνει τις εργασίες της διημερίδας «Γλώσσα, μαζική κουλτούρα και κριτικός γραμματισμός» που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2015 στη Φλώρινα, στην Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων του ερευνητικού προγράμματος Θαλής (2011-2015).

Κατεβάστε εδώ όλο το βιβλίο και δείτε τις ασκήσεις που προτείνονται σ.σ 204-229

Δεν υπάρχουν σχόλια: