19/5/16

Όταν «..Ἡ ἀληθινὴ παιδαγωγικὴ γελάει μὲ τὴν παιδαγωγική...» ή Χτίζοντας παιδαγωγικές σχέσεις εκτός σχολείου

Εισαγωγή: fresh-education

Αναγκαστικά, ή και δυστυχώς, η παιδαγωγική- διδακτική του εκπαιδευτικού χτίζεται συνήθως σε μία αίθουσα. Ό,τι κι αν ειπωθεί ή γίνει, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, περικλείεται από ένα περιβάλλον τεχνητό, ανοίκειο, κανονιστικό σε όλους, μαθητές και εκπαιδευτικούς, που προσδιορίζει και την παιδαγωγική σχέση.

Οι παιδαγωγικές σχέσεις, όπως και άλλωστε όλες οι άλλες, απελευθερώνονται και γίνονται αυθεντικές όταν και οι δύο πλευρές συναντιούνται σε «φυσικό περιβάλλον» που δεν έχει τους προσδιορισμούς και τα κανονιστικά πλαίσια  του σχολικού μηχανισμού.

Φώτιος Πετρόπουλος - «Χαλάλι κυρία δασκάλα τὸ τρακάρισμα...»


Ἕνα κείμενο γιὰ συλλογισμὸ καὶ ξεκούραση*
Σάββατο ἀπόγευμα, εἴκοσι μαθητὲς ἀντάμωσαν μὲ τὴ δασκάλα τους σὲ μία προγραμματισμένη ἐκτὸς σχολείου συνάντηση στὴν παραλία τῆς πόλης μας. Ἡ συνάντηση ἔγινε χωρὶς σχολικὴ σάκα, χωρὶς τὰ παιδιὰ νὰ ἔχουν μελετήσει τὰ μαθήματά τους.

 Ἔπαιξαν στὸ Λούνα πάρκ, ὁδήγησαν συγκρουόμενα αὐτοκινητάκια, γέλασαν μὲ ἀνέκδοτα, στὸ τέλος συνέφαγαν.
«Συγκρούστηκαν» μεταξύ τους καὶ μέσα ἀπὸ αὐτὴ τὴ σύγκρουση ἀντάμωσαν τὶς ψυχές τους. Τόσους μῆνες μαζὶ ἔζησαν τὴν καθημερινότητά τους καὶ ὅμως μόλις τώρα γνωρίστηκαν καλύτερα. Τόσα κριτήρια ἀξιολόγησης στὰ θρανία καὶ ὅμως στὰ συγκρουόμενα τοῦ «λούνα πὰρκ» ἔγραψαν τὸ διαγώνισμα τῆς παιδαγωγικῆς σχέσης, τὸ διαγώνισμα τῆς ἴδιας τῆς ζωῆς. Καὶ αὐτὴ τὴ φορὰ ἂν καὶ δὲν εἶχαν μελετήσει, ἔγραψαν ὅλοι ἄριστα. Γιὰ αὐτὸ ἡ δασκάλα ἦταν εὐτυχισμένη. Τόσα χρόνια διορισμένη, τόσους μαθητὲς εἶχε ἀποχαιρετήσει στὸ τέλος τῆς σχολικῆς χρονιᾶς κι ὅμως τώρα ἔμοιαζε σὰν νὰ ἦταν ἡ μοναδικὴ φορά. Γιατί κάθε φορᾶ εἶναι μοναδικὴ φορά. Ἐξάλλου ἔμαθε καὶ αὐτὴ ἀπὸ τοὺς μαθητές της. Τόσες φορὲς τὴν τράκαραν μὲ τὰ σαραβαλάκια τους. Γιατί τὸ παιχνίδι παίζεται μὲ κανόνες.
Ἄ, ὅλα κι ὅλα! Ἡ Κατερίνα, ὁ Γιῶργος, ὁ Παναγιώτης, ἡ Ἐλευθερία καὶ οἱ ἄλλοι μαθητὲς δὲν ἀστειεύονται κυρία, θὰ σᾶς τρακάρουν!
Οἱ κανόνες τοῦ παιχνιδιοῦ δὲν κάνουν διακρίσεις σὲ δάσκαλους καὶ μαθητές. Δὲν ὑπάρχουν νικητὲς καὶ ἡττημένοι. Ἐδῶ ὅλοι συγκρούονται, ὅλοι τσαλακώνουν τὴν περηφάνια καὶ τὸν ἐγωισμό τους γιὰ νὰ περάσουν σὲ μία ἄλλη διάσταση, νὰ κατακτήσουν καὶ νὰ μαθητεύσουν στὴ χαρὰ τῆς ἀνατροφοδότησης καὶ τῆς ἀποδοχῆς τοῦ ἄλλου. Ὁ ἄλλος ἐξάλλου εἶναι τὸ ΣΥ.
Ἡ Παιδαγωγικὴ σχέση ποὺ μῆνες τώρα πάσχιζε νὰ «χτιστεῖ» κομμάτι-κομμάτι μέσα στὴν αἴθουσα, ξεκίνησε χαλαρὰ ἕνα καλοκαιρινὸ ἀπόγευμα σὲ μία παιδικὴ χαρά, συνεχίστηκε καὶ ὁλοκληρώθηκε σὲ ἕνα ἑστιατόριο δίπλα στὴ Μεσσηνιακὴ θάλασσα ποὺ σιγοτραγουδᾶ παρέα μὲ τὸν τζίτζικα τὸ καλωσόρισμα τοῦ καλοκαιριοῦ.
Καὶ εἶναι νὰ ἀπορεῖ κανείς. Θυμᾶμαι τί ἔμαθα στὸ Πανεπιστήμιο. «Δὲν ὑπάρχουν σύντομοι δρόμοι ποὺ νὰ ὁδηγοῦν στὴν εὔκολη κατανόηση τῶν μαθητῶν». Κι ὅμως! Ἡ ποιότητα τῆς ἐπικοινωνίας ὑπερτερεῖ τῆς ποσότητας!... Μὰ τόσο εὔκολο εἶναι; τόσο εὔκολο;
Στὰ πρόσωπά τους πρόβαλε τὸ χαμόγελο καὶ ξεμύτισε ἡ λαχτάρα τους νὰ ἐπικοινωνήσουν. Καὶ μέσα ἀπὸ αὐτὸ τὸ παιχνίδισμα ξεπετάχτηκε μὲ μίας τὸ καλωσόρισμα τῆς ζωῆς. Μέσα σὲ ἕνα ἀπόγευμα, τρεῖς ὧρες ὅλες καὶ ὅλες, ἦσαν ἀρκετὲς θαρρῶ νὰ ἀνατραποῦν ὅλα τὰ δεδομένα τῆς σχολικῆς χρονιᾶς.
Αὐτὰ ποὺ κάθε πρωί, καὶ κάθε μεσημέρι ἔδεναν τὸ στομάχι κόμπο καὶ ἔκαναν τὴν ἀνασφάλεια, τὸ φόβο καὶ τὴν ἀγωνία τῆς αὐστηρότητας τῆς ἀγωγῆς νὰ στήνουν τρελὸ χορὸ στὸ κεφάλι τοῦ μαθητῆ.
«...Ἡ ἀληθινὴ παιδαγωγικὴ γελάει μὲ τὴν παιδαγωγική...» συλλογίστηκα.
Μια σύγκρουση μὲ τὰ αὐτοκίνητα ἦταν ἀρκετή, ἕνα τσούγκρισμα τῶν ποτηριῶν στὸ κοινὸ γεῦμα ἔφθασε καὶ πέτυχε αὐτὸ ποὺ μῆνες τώρα πάσχιζε νὰ ἐπιτύχει ἡ ὀρθογραφία, τὰ μαθηματικά, ἡ ἀνάγνωση, ἡ φωνὴ τῆς δασκάλας...
Ἡ σχεσιακὴ ἀτμόσφαιρα, τὸ παιδαγωγικὸ κλίμα ἀγάπης, κατανόησης, ἀλληλοεκτίμησης ἀχνοφέγγισαν στὸ γελαστὸ πρόσωπο τῶν μαθητῶν. Καὶ ἡ ἀγάπη περίσσεψε.
Ἄραγε τὸ σχολεῖο χῶρος ἀντιζωῆς, προετοιμασίας γιὰ τὴ ζωὴ ἢ χῶρος φυσικῆς καὶ πνευματικῆς ζωῆς μὲ τὴ ζωή;
Χαλάλι κυρία δασκάλα τὸ τρακάρισμα... Κάθομαι λίγη ὥρα καὶ τοὺς χαζεύω. Μαθητὲς καὶ δασκάλα, τὴν κυρία Ἰωάννα. Τοὺς χαίρομαι. Εἶναι νὰ ἀπορεῖ κανείς. Τόσο ἁπλό;
Διαβάστε τη συνέχεια εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: