21/5/16

Έρευνα: Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν χρήματα για τα βασικά και αυτό υποβαθμίζει και την ποιότητα εργασίας





Επιμέλεια -εισαγωγή:  fresh-education 
«Οι εκπαιδευτικοί  στην Ελλάδα πλέον δεν έχουν  χρήματα για διασκέδαση και εκδρομές δεν αγοράζουν καινούρια είδη υπόδησης και ένδυσης, αλλά μόνο  τα απολύτως αναγκαία,  έχουν περικόψει τις εξόδους για φαγητό,  δεν αγοράζουν δώρα για ονομαστικές εορτές, γενέθλια   και έχουν υποβαθμίσει ακόμη και την ποιότητα των τροφίμων που αγοράζουν και καταναλώνουν.
Για αγορά βιβλίων  βέβαια ούτε λόγος να γίνεται. Πολλοί , ειδικά αναπληρωτές, αναγκάζονται και ζητούν χρήματα από τους γονείς τους για το service του αυτοκινήτου τους και την πληρωμή του ενοικίου. Έχουν παραμελήσει ακόμη και τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και επαφές.
Το χειρότερο από όλα είναι ότι το 72,5 %  των εκπαιδευτικών διαπιστώνει ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό και την απόδοση στην εργασία τους. Αυτό γιατί όπως δηλώνουν υπάρχει κακή διάθεση ,  μείωση του ενδιαφέροντος για την εργασία στο σχολείο και μείωση του ενθουσιασμού και των κινήτρων.
Όλα αυτά είναι από την  περιγραφή  αποτελεσμάτων έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε 40 αναπληρωτές το 2012-2013 και σε 40 μονίμους εκπαιδευτικούς ΠΕ 70  το 2013-2014 από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τους εκπαιδευτικούς Α/θμιας Τσούνη Αναστασία και Παπάζη Φίλλιπο με τίτλο:
"Στάσεις Ελλήνων αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών

Α/βάθμιας εκπαίδευσης στο θέμα της οικονομικής κρίσης"
και παρουσιάστηκε στο 4ο Διεθνές Συνέδριο Κριτικής Εκπαίδευσης το 2014.
Με την υπογραφή και των νέων οικονομικών Μνημονίων τα επόμενα χρόνια 2015 και 2016 η οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών σίγουρα θα είναι χειρότερη.
Βέβαια την ίδια κατάσταση βιώνουν οι περισσότεροι Έλληνες πολίτες. Όμως ο στόχος  μίας χώρας για καλύτερη εκπαίδευση, όπως αποτυπώθηκε στο πρόσφατο κείμενο- πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών για την Παιδεία, σίγουρα πρέπει να έχει συνεργάτη και έναν εκπαιδευτικό που μπορεί με την εργασία του να ικανοποιήσει τουλάχιστον τις  βασικές βιολογικές, μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες.

 Αξιοπιστία της έρευνας
(Επιμέλεια   fresh-education)
Η αξιοπιστία της έρευνας αν και διαθέτει μικρό δείγμα(80 εκπαιδευτικοί) είναι αρκετά μεγάλη γιατί:
Οι έρευνες( για αναπληρωτές και μονίμους) πραγματοποιηθήκαν ξεχωριστά( διαφορετική χρονική περίοδος) και έχουν περίπου τα ίδια αποτελέσματα. Επιπλέον ο παράγοντας οικονομική κρίση είναι τόσο ισχυρός και συνδεδεμένος με τους άξονες που διερευνήθηκαν που δεν υπάρχει  πιθανότητα  λάθους σχετικά την αρνητική του επίδρασή του όπως παρουσιάζεται στην έρευνα.

ΕΡΕΥΝΑ

Πιο συγκεκριμένα διαβάζουμε στην έρευνα (18 σελίδων) ότι:
Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι έχουν επηρεαστεί οι υλικοί όροι διαβίωσής τους από την κρίση από αρκετά έως και πάρα πολύ. Ειδικότερα: ελάχιστα έχουν επηρεαστεί τρία άτομα (ένας μόνιμος και δύο αναπληρωτές), με συνολικό ποσοστό 3,75%, δεκαέξι άτομα ανέφεραν πως η κρίση έχει επηρεάσει τη ζωή τους αρκετά, με συνολικό ποσοστό 20% (εννέα μόνιμοι και επτά αναπληρωτές), είκοσι επτά άτομα δήλωσαν πως επηρεάστηκαν πολύ (δεκαπέντε μόνιμοι και δεκαεννέα αναπληρωτές), με συνολικό ποσοστό 42,5% και τέλος πάρα πολύ ανέφεραν πως έχουν επηρεαστεί δεκαπέντε μόνιμοι και δώδεκα αναπληρωτές, με συνολικό ποσοστό 33,75%.
Από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων με φθίνουσα σειρά κατάταξης, μπορεί κανείς να δει πως το 76,25% (38 μόνιμοι και 23 αναπληρωτές) έχουν περικόψει πλέον τη διασκέδαση (συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών, των εκδρομών και των διακοπών). Ενδεικτικά αναφέρεται πως: «κόπηκαν οι εκδρομές και τα ταξίδια αναψυχής»  «υπάρχουν λιγότεροι έξοδοι»   δεν υπάρχουν «χρήματα για διασκέδαση»   Επιπλέον 33 μόνιμοι και 22 αναπληρωτές (68,75% ) δήλωσαν πως πλέον δεν αγοράζουν καινούρια είδη υπόδησης και ένδυσης, αλλά μόνο «τα απολύτως αναγκαία». Εννέα μόνιμοι και έξι αναπληρωτές (18,75%) ανέφεραν πως έχουν μειώσει κατά πολύ τα προσωπικά τους έξοδα με αγορές, όπως για παράδειγμα καλλυντικά ή τα χρήματα που δίνουν κάθε μήνα για κάποιο χόμπι. Κάποιοι εκπαιδευτικοί (5 μόνιμοι και 8 αναπληρωτές) σε σύνολο 16,25% δήλωσαν πως έχουν περικόψει τις εξόδους για φαγητό, ενώ άλλοι (9 μόνιμοι και 4 αναπληρωτές), σε συνολικό ποσοστό 16,25% ανέφεραν πως δεν αγοράζουν δώρα για ονομαστικές εορτές, γενέθλια  και κοινωνικές εκδηλώσεις, λέγοντας πως για τους ίδιους ή τους συγγενείς τους «δεν υπάρχει δυνατότητα αγοράς διαφόρων πραγμάτων και πως αυτά έχουν περιοριστεί σε αντικείμενα χαμηλότερης ποιότητας και αξίας».
Επιπρόσθετα, έντεκα εκπαιδευτικοί-μόνιμοι (13,75%) δήλωσαν ότι έχουν υποβαθμίσει την ποιότητα των τροφίμων που αγοράζουν και καταναλώνουν, αναφέροντας ότι είτε πλέον κάνουν «οικονομικότερες αγορές από το σούπερ μάρκετ» είτε έχουν μειώσει «τα είδη του φαγητού».

Γενικά συμπεράσματα της έρευνας

  Οικονομικά
Η οικονομική κρίση   έχει επηρεάσει σε προσωπικό επίπεδο (γενικά) τους δασκάλους στο σύνολό τους, κατά 96,25%. Η προσωπική τους ζωή φαίνεται να έχει επηρεαστεί από την κρίση σεμεγάλο βαθμό κατά 66,25%, καθώς οι ίδιοι αναφέρουν πως έχουν πλέον απομονωθεί, έχουν κακή διάθεση, μεγάλη δυσκολία στις σχέσεις τους και βιώνουν άσχημα συναισθήματα. Το 46,25% αναγνωρίζει πως υπάρχει επίδραση στην απόδοση της εργασίας και αυτή εκδηλώνεται μέσα από την άσχημη διάθεση που καθημερινά έχουν, από την ανασφάλεια για το μέλλον, την ανησυχία τους, την αβεβαιότητα και την έλλειψη σχολικών υποδομών.
Επιπλέον, σε οικονομικό επίπεδο αναγνωρίζεται ότι η οικονομική κατάσταση των δασκάλων έχει χειροτερέψει σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο κατά 67,5% και βλέπουμε τους εκπαιδευτικούς να προβαίνουν σε περικοπές εξόδων κατά 90%. Το 50% υπογραμμίζει ότι δέχεται οικονομική βοήθεια από συγγενικά πρόσωπα, σε διάφορες μορφές. Επιπρόσθετα, οι μόνιμοι δάσκαλοι ζήτησαν απόσπαση ή μετάθεση σε ποσοστό 43,5%, κυρίως για οικονομικούς και οικογενειακούς λόγους, ενώ πλέον οι αναπληρωτές δηλώνουν σχολεία κοντά στη μόνιμή τους κατοικία, καθώς το 80% αυτών δεν μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά στις απαιτήσεις της νέας τους ζωής, μετά την πρόσληψή τους.
Υποβάθμιση της ποιότητας της εργασίας
  Οι δάσκαλοι, στο σύνολό τους, αναγνωρίζουν την υποβάθμιση της ποιότητας της εργασίας τους, η οποία οφείλεται στην αποδοχή του μνημονίου( σημ. πλέον μνημονίων), στις κυβερνητικές αποφάσεις, στις περικοπές σε όλους τους τομείς, στις μισθολογικές μειώσεις, στην ανεργία, στο κλίμα της εργασιακής αβεβαιότητας και στις οικογενειακές και οικονομικές δυσχέρειες που ο κάθε ένας από αυτούς βιώνει.
Μπορεί κανείς να διακρίνει πως σε γενικές γραμμές τα αποτελέσματα των μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών κυμαίνονται στα ίδια πάνω-κάτω επίπεδα, με ελάχιστες διαφορές σε κάποιους τομείς. Η επιρροή στο προσωπικό επίπεδο(γενικότερα) είναι η ίδια και στις δύο κατηγορίες των εκπαιδευτικών. Στην προσωπική τους ζωή ειδικότερα, οι αναπληρωτές δείχνουν να είναι σε λίγο χειρότερη μοίρα σε σχέση με τους μόνιμους. Στον οικονομικό τομέα οι αναπληρωτές δάσκαλοι φαίνεται να βρίσκονται σε χειρότερη μοίρα, καθώς τα οικονομικά τους δεν βρίσκονται σε κάποιο σταθερό επίπεδο, όπως αυτό των μονίμων. Εν τούτοις, όμως, οι μόνιμοι είναι αυτοί που κάνουν τις περισσότερες περικοπές εξόδων, καθώς οι υποχρεώσεις (με σύζυγο και παιδιά) είναι περισσότερες και επιπλέον οι αναπληρωτές δηλώνουν πως υπάρχει φροντίδα από τους γονείς τους (σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους μόνιμους).Όσον αφορά στη διάθεση για εργασία, αλλά και στην απόδοση στην εργασία, αυτές κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα και για τις δύο κατηγορίες των εκπαιδευτικών. Η αβεβαιότητα για το μέλλον και οι ελλείψεις σε σχολικές υποδομές, σε συνδυασμό με τις οικονομικές δυσχέρειες που περνάνε καθημερινά, τους επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: